hétfő, augusztus 07, 2017

Egyetemi írószer-mustra | Freshman Advice

A legtöbb gólyában felvetődik a kérdés szeptember előtt, hogy egyetemen mibe és hogyan érdemes jegyzetelni. Egy év egyetemista lét után még mindig nem alakult ki a saját módszerem, de két félév alatt két külöböző technikát is kipróbáltam, úgyhogy ezek alapján fogom megírni ezt a bejegyzést. Ez a kérdés többek között azért is nehéz, mert nem láthatjuk előre, melyik tanórán mennyit fogunk jegyzetelni, hiszen sokszor van, hogy az oktatók elküldik emailbe a prezentációt vagy feltöltik őket egy tárhelyre, amit minden hallgató elérhet. Szemináriumokon előfordulhat, hogy a tanárok adnak lapokat, amiken feladatok vannak vagy esetleg a tananyag van leírva. Persze ez egyetemenként/szakonként változik, sőt, egy bizonyos órát több tanár teljesen különböző módon oktathat, így nincs is egy bizonyos recept, amit leírhatnék nektek. Mindennek ellenére remélem, hogy picit tudok segíteni ezzel a bejegyzéssel.


Gyűrűs mappák, iratrendezők (Binders)

Számomra az egyik legszimpatikusabb módszer az az, hogyha a jegyzeteimet lefűzhetős/gyűrűs mappákban tárolom. Számtalan előnye van, könnyen átrendezhetőek benne a jegyzetek, utólag is kijavítható benne egy-egy lap, könnyű bepótolni hiányzó órák anyagait. Előadásokra nem szükséges magunkkal vinni az egészet, elég ha órákra csak lapokat viszünk be és azokra jegyzetelünk.
Számomra azonban épp ez jelentett problémát. Szeretem magammal vinni az órákra korábbi jegyzeteimet, szemináriumokon gyakran szükség is van rá. Nem mellesleg volt olyan órám, ahol rengeteg feladatlapot kaptunk, a handoutokat pedig mindig vittem magammal. Nem mindig volt kényelmes magammal cipelni ezeket a nagy mappákat, főleg, amikor felhalmozódtak benne a jegyzetek.
Ettől a negatívumtól eltekintve, továbbra is szeretném ezt a módszert alkalmazni. Nagyon tetszőlegesen lehet rendszerezni, van, aki minden tárgynak külön vesz, van, aki az összes tantárgyát egybe beleteszi. Én két mappába szétosztottam a tárgyaimat, de így is nehézségekbe ütköztem néha, hiszen nem ugyanolyan követelmények kellett az órákra, volt olyan órám, ahol nem is jegyzeteltünk, mert mindig a tanár által hozott lapokon dolgoztunk.
Számomra negatívum volt, hogy nem jó minőségű lapokat vásároltam, erre szerintem jó figyelni. Ha vékony a lap, nagyon könnyen kiszakadhat, főleg a szemeszter végén lehet zavaró.

Több tantárgy egy füzetbe

A kép csak illusztráció
Gondolom mindenki találkozott már azokkal a füzetekkel, amikben több tárgyat lehet vezetni. Az előző félévben kettő ilyen típusú füzetet vettem és számomra nagyon tetszett ez a módszer. Az összes tantárgyam elfért két füzetbe, nem kellett állandóan sok füzettel járkálnom.
Érdemes olyat vásárolni, amiknek az elválasztói mappaként is funkcionál, hogy lehessen tárolni benne más dokumentumokat is. Itt fontosnak tartom megemlíteni, hogy azoknál a tárgyaknál, ahol sok külön nyomtatott anyag van, nem feltétlen működőképes, ugyanis külön be kell szerezni hozzá egy mappát. Ez nem lenne feltétlen baj, de én szeretem ha minden egy helyen van, ha a jegyzeteim és a nyomtatott anyagok megférnek egymás mellett.
Negatívuma még ennek a módszernek az, hogy korlátozott a lap mennyiség. Persze nekem egész sok tárgynál fordult elő az, hogy rengeteg lap maradt üresen, mindegyiknél elegendő volt, hiszen csak egy félévig használtam, azonban könnyen lehet, hogy valakinek nem lesz elég, mert túl sok jegyzetet készít órán.

Használd a két módszert egyszerre! 

Persze ezt elég nehéz előre megtervezni, hiszen nem tudhatod, melyik tárgynál melyik módszer praktikusabb, de épp ezért érdemes megvárni a legelső órákat a tanszervásárlással. Szerintem első órán nagyjából kialakul egy kép arról, hogy milyen lesz az adott óra, a tanárok is közölhetnek információkat, mindemellett felsőbbévesek tanácsait is érdemes kikérni.

Mindemellett mire lesz még szükséged?

Tulajdonképpen minden másra, amit eddig használtál. Post-itekre, kiemelőkre, tűfilcekre, nem kell semmi különleges dolgokra gondolni.  A lényeg az átláthatóság, a rugalmasság és hogy számodra érthető legyen.
Ha úgy gondolod, hogy neked az is elég, ha üres lapokkal jársz órákra, amit utólag az adott tantárgyhoz vásárolt mappába teszed, az is teljesen működőképes lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates